• KAUNEUDEN & RUMUUDEN HISTORIA

    Valitut jaksot

    Jasko 1: KAUNEUDEN HISTORIA

    10

    Jakso 2: RUMUUDEN HISTORIA

    10

    Onko absoluuttista kauneutta olemassa? Miksi omat kuvat parinkymmenvuoden takaa saattavat näyttää kamalilta? Onko rumuudella ja moraalilla jotain yhteistä, ja miksi ajattelemme, että olisi? Onko poikkeavat rumaa vai kaunista? Miksi isovanhempani eivät hymyilleet hääkuvassa?

    Absoluuttista kauneutta tai rumuutta ei ole. Se, mikä on nyt kaunista ei ole ollut sitä aina. Kauneuden ja rumuuden määritteleminen eri aikoina on ollut myös suuri eettinen kysymys. Kaksiosainen kurssi johdattaa sekä kauneuden että rumuuden historiaan. Se auttaa myös ymmärtämään nykyisiä kauneuskäsityksiämme. Kurssilla opetetaan kauneuden ja rumuuden määrityksiä eurooppalaisessa kulttuurihistoriassa aina antiikista nykypäivään ja perehdytään siihen ympäröivään yhteiskuntaan, joka on nämä määritellyt. Kurssin tavoite on yleissivistää historiallisesti ja auttaa näkemän kauneuden ja rumuuden määrittelyt syvemmin.

    Kurssin molemmat osat ovat voimassa 10 viikkoa ostohetkestä lähtien.

    Kurssi sisältää:
    KAUNEUDEN JA RUMUUDEN HISTORIA – OSA 1: Kauneuden historia
    KAUNEUDEN JA RUMUUDEN HISTORIA – OSA 2: Rumuuden historia

    Kurssin osat ovat tilattavissa erikseen.

  • ESPANJA

    ESPANJA

    10

    Miten Japanin valtio on syntynyt ja myöhemmin kehittynyt teollisuusmahdiksi? Minkälaisiksi japanilaiset kokevat itsensä? Minkälaista on matkustaa Japanissa?

    Tällä luentokurssilla tutustumme kiehtovaan Japaniin. Kurssi koostuu kolmesta eri osasta. Ensimmäisessä osassa käymme läpi Japanin värikästä historiaa nykypäivään asti. Toisessa osassa käymme läpi tämän omaleimaisen maan kulttuurin erityispiirteitä.
    Kolmannessa ja viimeisessä osassa tutustumme Japaniin matkailumaana. Japanin suosio matkailumaana on kasvanut toden teolla viime vuosina. Kun vuonna 2014 maassa kävi 7 miljoonaa turistia, niin viime vuonna kävijöitä oli jo yli 30 miljoonaa. Joukossa myös yhä enemmän suomalaisia.
    Opiskelin Japanissa vaihto-oppilaana lukiossa yhden vuoden. Olen myös tehnyt käsikirjoitusta tähän kokemukseen ja aikaan liittyen kirjan muodossa. Lukion jälkeen luin japanin kieltä Helsingin Yliopistossa ja Tampereen Yliopistossa tein maisterin tutkintoni kansainvälisestä politiikasta. Lopputyöni käsitteli Japanin EU-politiikkaa sekä Japanin ulkopolitiikan päätöksentekomekanismeja.
    Olen toiminut myös japanin kielen tulkkina, toimin oppaana japanilaisille turisteille Suomessa ja vien suomalaisia turisteja Japaniin toimien matkanjohtajana. Tunnen maan ja sen kulttuurin hyvin. Puhun hyvin kieltä ja tunnen maan ns. pintaa syvemmältä. Olen ollut pitkään aktiivinen Suomalais-Japanilaisessa yhdistyksessä.

    Tervetuloa tutustumaan Japaniin 😊

    Henri Hirvenoja

    LUENTO 1 HISTORIASTA NYKYPÄIVÄÄN
    Käymme läpi Japanin valtion synnyn ja kehityksen teollisuusmahdiksi. Japani oli hyvin pitkään eristäytynyt ulkomaailmasta, mikä vaikutti voimakkaasti ihmisten väliseen hierarkiaan sekä ajattelutapaan. Kertaamme mitä vaikutteita Japani on saanut muilta mailta ja mitä se on taas antanut muille. Tarkastelemme, miten nykypäivän japanilaisessa kulttuurissa on niinkin paljon perinteitä, jotka ovat peräisin menneiltä ajoilta.

  • JAPANILAINEN KULTTUURI

    Jakso 1: HISTORIA STA NYKYPAIVAAN

    10

    Miten Japanin valtio on syntynyt ja myöhemmin kehittynyt teollisuusmahdiksi? Minkälaisiksi japanilaiset kokevat itsensä? Minkälaista on matkustaa Japanissa?

    Tällä luentokurssilla tutustumme kiehtovaan Japaniin. Kurssi koostuu kolmesta eri osasta. Ensimmäisessä osassa käymme läpi Japanin värikästä historiaa nykypäivään asti. Toisessa osassa käymme läpi tämän omaleimaisen maan kulttuurin erityispiirteitä.
    Kolmannessa ja viimeisessä osassa tutustumme Japaniin matkailumaana. Japanin suosio matkailumaana on kasvanut toden teolla viime vuosina. Kun vuonna 2014 maassa kävi 7 miljoonaa turistia, niin viime vuonna kävijöitä oli jo yli 30 miljoonaa. Joukossa myös yhä enemmän suomalaisia.
    Opiskelin Japanissa vaihto-oppilaana lukiossa yhden vuoden. Olen myös tehnyt käsikirjoitusta tähän kokemukseen ja aikaan liittyen kirjan muodossa. Lukion jälkeen luin japanin kieltä Helsingin Yliopistossa ja Tampereen Yliopistossa tein maisterin tutkintoni kansainvälisestä politiikasta. Lopputyöni käsitteli Japanin EU-politiikkaa sekä Japanin ulkopolitiikan päätöksentekomekanismeja.
    Olen toiminut myös japanin kielen tulkkina, toimin oppaana japanilaisille turisteille Suomessa ja vien suomalaisia turisteja Japaniin toimien matkanjohtajana. Tunnen maan ja sen kulttuurin hyvin. Puhun hyvin kieltä ja tunnen maan ns. pintaa syvemmältä. Olen ollut pitkään aktiivinen Suomalais-Japanilaisessa yhdistyksessä.

    Tervetuloa tutustumaan Japaniin 😊

    Henri Hirvenoja

    LUENTO 1 HISTORIASTA NYKYPÄIVÄÄN
    Käymme läpi Japanin valtion synnyn ja kehityksen teollisuusmahdiksi. Japani oli hyvin pitkään eristäytynyt ulkomaailmasta, mikä vaikutti voimakkaasti ihmisten väliseen hierarkiaan sekä ajattelutapaan. Kertaamme mitä vaikutteita Japani on saanut muilta mailta ja mitä se on taas antanut muille. Tarkastelemme, miten nykypäivän japanilaisessa kulttuurissa on niinkin paljon perinteitä, jotka ovat peräisin menneiltä ajoilta.

  • SUOMI

    SUOMI

    10

    Tiesitkö, että täit olivat tuikitärkeitä keskiajalla, niiden täydellinen katoaminen päästä olisi ollut terveydelle vahingollista? Oletko ajatellut, että Ison-Britannian kansallislaulu liittyy lääketieteen historiaan ja Ranskan Aurinkokuninkaan anaalifisteliin? Mitäköhän jäämies Ötzin tatuoinneilla yritettiin parantaa?

    Mitä lääketiede on, miten se on kehittynyt? Kurssi kertoo yhtä paljon lääketieteen kehityksestä kuin myös ihmisten taipumuksesta auttaa toisiaan. Kurssi on myös erinomainen katsaus ihmiskäsitykseen eri aikoina.

    Kurssilla opit ymmärtämään lääketieteen kehityksen anatomiasta farmakologiaan. Tavoite on, että kurssin jälkeen opiskelija ymmärtää ihmistä, ihmiskäsitystä ja ihmisen kulttuurin kehitysaikoja paremmin katsottuna lääketieteen näkökulmasta.

    Kurssi muodostuu luennosta, tehtävistä, vastauksista sekä lähteistä ja se on voimassa 5 viikkoa ostohetkestä lähtien.

  • LÄÄKETIETEEN HISTORIA

    Jakso 1: LÄÄKETIETEEN HISTORIA

    10

    Tiesitkö, että täit olivat tuikitärkeitä keskiajalla, niiden täydellinen katoaminen päästä olisi ollut terveydelle vahingollista? Oletko ajatellut, että Ison-Britannian kansallislaulu liittyy lääketieteen historiaan ja Ranskan Aurinkokuninkaan anaalifisteliin? Mitäköhän jäämies Ötzin tatuoinneilla yritettiin parantaa?

    Mitä lääketiede on, miten se on kehittynyt? Kurssi kertoo yhtä paljon lääketieteen kehityksestä kuin myös ihmisten taipumuksesta auttaa toisiaan. Kurssi on myös erinomainen katsaus ihmiskäsitykseen eri aikoina.

    Kurssilla opit ymmärtämään lääketieteen kehityksen anatomiasta farmakologiaan. Tavoite on, että kurssin jälkeen opiskelija ymmärtää ihmistä, ihmiskäsitystä ja ihmisen kulttuurin kehitysaikoja paremmin katsottuna lääketieteen näkökulmasta.

    Kurssi muodostuu luennosta, tehtävistä, vastauksista sekä lähteistä ja se on voimassa 5 viikkoa ostohetkestä lähtien.

  • USKONTOJEN TUNTEMUS

    Valitut jaksot

    Jakso 1: YKSIJUMALAISET USKONNOT

    10

    Jakso 2: DHARMISET USKONNOT

    10

    Jakso 3: MUUT MAILMAN USKONNOT

    10

    Onko maailman uskonnoissa enemmän sama vai eroa? Miten käyttäydyn vaikkapa katolisessa kirkossa tehdäkseni oikein? Miksi uskontoja yleensäkin on maailmassa?

    Uskonnolliset tavat saattavat aiheuttaa hämmennystä ja pelkoa. Usein uskontojen ajatellaan rakentavan muureja, siitä huolimatta, että maailman uskontojen ytimessä näyttäisi aina olevan muurien purkaminen. Rauhanomaisen ja sivistyneen yhteiselon kannalta on tarpeen, että me tunnemme perusperiaatteet kaikista maailman suurista uskonnoista. Tällä kolmiosailla kurssilla opetetaan suurien maailmauskontojen uskontojen perusperiaatteet, symbolit ja ilmenemismuodot.

    Kurssin tavoite on ymmärtää eri uskontoja tunnustavia ihmisiä paremmin.

    Uskontojen tuntemus kurssisarja on voimassa 10 viikkoa ostohetkestä lähtien.

    Sisältö (osat):
    1. Yksijumalaiset uskonnot: Zarathustralaisuus, Juutalaisuus, Islam ja Kristinusko
    2. Dharmiset uskonnot: Hindulaisuus ja Buddhalaisuus
    3. Muut maailmanuskonnot: Shintolaisuus, Taolaisuus, Voodoo-uskonto

    Kurssin osat ovat tilattavissa erikseen.

  • KUVANLUKUTAITO

    Valitut jaksot

    Jakso 1: MITEN IHMINEN LUKEE KUVAA?

    10

    Jakso 2: AHIE JA SANOMA

    10

    Jakso 3: TAIDEHISTORIAN TYYLIKAUDET

    10

    Jakso 4: SYMBOLIT LUKEMISEN APUNA

    10

    Jakso 5: HARJOITUKSIA TEOSTEN AVULLA

    10

    Miksi kuvan kieli on tulevaisuudessa tärkeämpää kuin mikä tahansa muu kieli vaikkapa englanti? Miten kuvassa toimivat sanasto ja lauseen rakenne? Miksi aihe ja sanoma eivät muka ole sama asia? Voiko taide kehittyä?

    Kuvat ovat läsnä kaikkialla. Niin kauan, kun maapallolla on ollut ihmiskulttuuria on ollut myös kuvia. Kuvat kertovat samalla tavoin, kuin mikä tahansa kieli. Nykypäivänä kuvienlukutaito on entistä tärkeämpää. Olemmehan siirtymässä kirjallisesta ajasta kohden entistä visuaalisempaa aikaa. Kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, heille jotka osaavat kuvan kieltä.

    Kurssilla opit kuvan lumisen havaintopsykologiset ja kulttuurilliset taidot. Kurssin tavoite on opettaa kuvalukemisen aakkoset ja peruskielioppi.

    Kuvanlukutaito kurssisarja on voimassa 10 viikkoa ostohetkestä lähtien.
    Sisältö (osat):
    1. Miten ihminen lukee kuvaa?
    2. Aihe ja sanoma
    3. Taidehistorian tyylikaudet ja aiheet
    4. Symbolit lukemisen apuna
    5. Harjoituksia teosten avulla

    Kurssin osat ovat tilattavissa erikseen.

  • MEDIALUKUTAITO

    Valitut jaksot

    Jakso 1: IHMISEN PSYKOLOGIA

    10

    Jakso 2: TIEDONVALITYS

    10

    Jakso 3: KUVAKIN VOI VALEHDELLA

    10

    Erotatko totuudellisen ja valheellisen? Voiko mihinkään enää luottaa? Eikö muka kuva voi valehdella?

    Miksi tartumme syöttiin. Mikä meitä ohjaa psykologisesti uskomaan asioita?
    Miten analysoin, kuka tiedon on laittanut liikkeelle. Miten tilastoja kannattaa lukea uutisissa?
    Miten tunnistaa aito kuva tai video valheellisesta? Miten kuvalla voi valehdella?

    Kolmiosainen kurssi erottamaan valeuutisen ja disinformaation oikeasta uutisoinnista. Kurssilla opit ymmärtämään valeuutisen ja disinformaation sekä niiden aiheuttamat vaarat yhteisölle. Tavoitteet, kurssin jälkeen osaat tarkistamismetodit, millä voit ottaa selville onko uutinen totta vai ei.

    HUOM! Tämä on Medialukutaito – OSA 2: Tiedonvälitys – totta vai valhetta, eikä koko kurssi!
    Medialukutaito – OSA 2 muodostuu luennosta, tehtävistä, vastauksista sekä lähteistä ja se on voimassa 5 viikkoa ostohetkestä lähtien.

    Julkaistu:
    1. Ihmisen psykologia. Miksi tartumme syöttiin. Mikä meitä ohjaa psykologisesti uskomaan asioita.
    2. Tiedonvälitys – totta vai valhetta. Lähdekritiikki tekstin suhteen. Miten analysoin, kuka tiedon on laittanut liikkeelle. Miten tilastoja kannattaa lukea uutisissa?
    3. Kuvakin voi valehdella. Miten tunnistaa aito kuva tai video valheellisesta? Miten kuvalla voi valehdella?

  • SITRUUNAN TARINA

    Valitut jaksot

    Jakso 1: MUOTO JA VARJO

    40

    Jakso 2: LUONNOS JA VIIVA

    40

    Jakso 3: VARI PALETILLA

    40

    Taidemaalari Tero Annanolli ja taidehistorioitsija Liisa Väisänen kertovat ja näyttävät kolmen jakson e-luentosarjassa, miten klassinen aihe maalataan kankaalle.

    KOKO LUENTOSARJA (linkki)

    LUENTOSARJAN JAKSOT:
    1. Luonnos ja viiva (linkki)
    2. Väri paletilla (linkki)
    3. Maalauksen viimeistely (linkki)

    Olen kuvataiteilija Tero Annanolli, taidepedagogi ja Art Annanolli Akatemia® kehittäjä. (Liisa)Olen taiteentutkija, Filosofian Tohtori Liisa Väisänen, erikoisalaani on symboliikka länsimaisessa taiteessa.

    (Tero)
    Viiva ja väri ovat olleet minulle tarkeitä elementtejä lapsesta saakka. Maalaaminen ja värien näkeminen on ollut minulle aina helppoa. Sitä vastoin lapsena piirtäminen, käden hienomotoriikka, oli haasteellista ja työlästä. Sen opettelusta myöhemmin syntyi intohimon kohde, joka avasi tien erilaisiin tapoihin tuottaa viivaa.

    (Tero)
    Taidepedagogiikkani perustuu omiin havaintoihini ja oivalluksiini taiteilijana.  Haluan jakaa sitä tietoa-taitoa, jota olen hankkinut matkan varrella. Vanhojen mestareiden tekniikat ja niiden päivittäminen nykyhetkeen on hyvin inspiroivaa.

    (Liisa)
    Urani suurin haave on saada kuvankieli yleisesti hyväksytyksi nimenomaisesti kielenä. Sanotaan että kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa, silti aniharva on valmis opiskelemaan sitä kielen tapaan. Kuva kuitenkin toimii kielen tavoin. Kohdatessamme kuvaa, meidän pitäisi kysyä, mitä kieltä se meille puhuu? Me emme voi lähestyä 1200-luvun teosta samoin kysymyksin ja samalla asenteella, kuin vaikkapa 1800-luvun maalausta. Kuvankieli on asia, jota haluan opettaa parhaan tietämykseni ja taitoni mukaan.

    (Tero)
    Liisan kanssa tiemme kohtasivat, kun havaitsimme, että kuvan tekeminen vaati näkemään opettelua. Näkemiseen, havaitsemiseen, vastaavasti vaikuttaa historialliset tosiseikat. Vaikka kaikista ei tarvitse tulla taiteen tekijöitä, kaikista voi tulla taiteen näkijöitä. Siksi yhdistimme osaamisemme. Yhteistyön tulokset näkyvät verkkokursseina ja live-kursseina. Tervetuloa taiteen ja näkemisen ihmeelliseen maailmaan!

    (Liisa)
    Olen tavannut monia pariskuntia, joista toinen maalaa. Ei-maalaava puolisko jää usein harrastuksen ulkopuolelle. Omat keskusteluni Teron kanssa ovat olleet inspiroiva voima ymmärryksessä, että taiteilijat ja taiteen katselijat voivat kohdata toisensa tasa-arvoisesti teosten äärellä. Me molemmat: tekijät ja kokijat voimme opettaa toisiamme taiteen kielen ihastuttavassa maailmassa. Tervetuloa!

     

    TARVITTAVAT VÄLINEET
    – canvaspohja A3
    – permanentti, pullo-tussi, Seepian sävyinen
    – grillitikku, puutikku
    – lyijykynä HB
    – värien sekoituskippo, vesiastia
    – akryyliväri lajitelma
    – lattasivellin, pyörökärkinen sivellin, pehmeä harjas, koko m. 20
    – maalarinteippi
    – sitruuna

Go to Top